Dezvoltarea abilităților de comunicare și de conduită a personalului auxiliar din spitalele municipiului Iași
În luna noiembrie, Asociația Copilul Meu Inima Mea, a organizat cursuri pentru personalul medical auxiliar din spitalele municipiului Iași.
ACMIM a organizat 4 ediții de cursuri, scopul acestora fiind îmbunătățirea calității serviciilor medicale, prin dezvoltarea abilităților de comunicare și conduită pentru personalul auxiliar din spitale.
Alături de cei 100 de participanți, am discutat despre profilurile de pacienți și drepturile acestora, comunicare eficientă între personal medical și pacient, cât și despre măsuri de evitare a conflictelor. Așteptările și necesitățile pacienților depind în mare măsură de asigurarea unui climat favorabil în cadrul instituțiilor publice medicale.
Drepturile pacienților
Primul subiect abordat împreună cu participanții cursului, a fost despre drepturile pacienților, și cât de important este să le respectăm.
- Dreptul la informare medicală, corectă;
- Dreptul la consimțământ privind intervenția medicală;
- Dreptul la confidențialitatea informațiilor și viața privată a pacienților;
- Dreptul pacientului la tratament și îngrijire medicală de calitate.
Acestea sunt câteva dintre drepturile pacienților, pe care orice medic sau personal medical auxiliar trebuie să le respecte. Respectarea drepturilor pacienților creează o legătură de încredere și respect dintre ambele părți.
Comunicarea eficientă între medic și pacient
În cazul pacienților dramatici, anxioși, depresivi sau antisociali, cheia spre o comunicare eficientă este identificarea unui limbaj corespunzător. Pentru a avea parte de o comunicare eficientă, de cele mai multe ori, găsim răspunsurile dorite prin a pune întrebări pacientului. Astfel, vom descoperi ceea ce a vrut să transmită cu adevărat pacientul.
Ascultarea sau observarea, sunt și ele metode eficiente de comunicare între medic și pacient. Pentru a deveni un comunicator mai bun, e necesar să asculți ce spune pacientul, pentru a înțelege necesitățile și așteptările acestuia.
Măsuri de prevenire a conflictului între medic și pacient
În unele cazuri, pacienții pot adopta diverse poziț ii, uneori mai calme, alteori mai puțin. Din acest motiv, orice medic trebuie să cunoască și să adopte un comportament rațional în raport cu pacientul său. Păstrarea calmului va ajuta la prevenirea apariției unui conflict. Pacientul trebuie încurajat, nu judecat sau criticat.
Rezultatele obținute în urma cursurilor de instruire
Dorim să împărtășim cu voi rezultatele desprinse în urma acestor cursuri:
- În cadrul cursurilor, au participat peste 100 de persoane. Cursanții au fost instruiți în domeniul comunicării și conduitei, în vederea îmbunătățirii calității serviciilor medicale;
- Într-un timp scurt, am reușit să ne îndeplinim obiectivele și scopul propus pentru acest proiect, derulat în mediul online;
- Personalul medical auxiliar din spitale a desprins informații utile în urma acestui curs. În acest sens, vom organiza încă un curs de instruire în viitorul apropiat;
- Mulțumim Primăriei Municipiului Iași pentru susținerea și implicarea acordată în realizarea acestui proiect.
- Cursanții au primit diplome de absolvire, iar feedback-ul oferit a fost la nivelul așteptărilor. Aceștia au venit cu ideea, de a acredita acest curs, pentru a putea fi extins la nivel național.
Mulțumiri aparte tuturor participanților, cât și persoanelor ce au contribuit la organizarea cursurilor de instruire.